НАЧАЛО

Контакти | Дарение
Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ХРОНОЛОГИЯ НА БРАТСТВОТО | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

Учителя Петър Дънов - статия по френология “Разпределение на умствените способности” в сп. "Ро...

02.1902г.


<p style="text-align:center;"><span style="color:#000000;"><span style="font-size:24px;">Учителя Петър Дънов - статия по френология</span></span></p> <p style="text-align:center;"><span style="color:#000000;"><span style="font-size:24px;">Разпределение на умствените способности </span></span></p> <p style="text-align:center;"><span style="color:#000000;"><span style="font-size:24px;">в сп. "Родина"</span></span></p> <p style="text-align:center;"> </p> <p><span style=""><span style="color:#000000;">Информацията за тази статия </span><span style=""><span style="color:#000000;">е от Людмила Т. Димитрова, библиограф, публикувана в вестник:</span> <a target="_blank" href='http://petardanov.info/Knigi/Vestnik_Bratski_Jivot/br_jivot_018.pdf' class='bbc_url' title='Външен линк' rel='nofollow external'> Братски живот, бр.18, 2006 г.</a> <span style="color:#000000;">(</span></span><span style="color:#000000;"><span style="">Издателство Бяло Братство)</span></span></span></p> <p> </p> <p><span style="">Статията е в раздела Из науката и обществений живот, в рубриката Глави и лица: как да се изучават. </span></p> <p> </p> <p><span style="">Разпределение на умствените способности, Г. IV, кн. IIIII, февр.март 1902, с. 8386 подпис П. К. Дънов.</span></p> <p> </p> <p><span style="color:#000000;"><span style="">Статията </span></span><span style=""><span style=""><a target="_blank" href='http://beinsaduno.bg/index.php?/topic/1817-1902-02-00-%D0%BD%D1%8F%D0%BC%D0%B0-%D1%82%D0%BE%D1%87%D0%BD%D0%B0-%D0%B4%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D1%83%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8F-%D0%BF%D0%B5%D1%82%D1%8A%D1%80-%D0%B4%D1%8A%D0%BD%D0%BE%D0%B2-%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B8%D1%8F-%D0%BF%D0%BE/#entry3786' class='bbc_url' title=''>ОСНОВНИТЕ УЧЕНИЯ НА ФРЕНОЛОГИЯТА</a></span></span><span style="color:#000000;"><span style=""><span style=""> от вестника:</span></span></span></p> <br /> <p style="text-align:center;"><span style="color:#000000;"><span style="">ОСНОВНИТЕ УЧЕНИЯ НА ФРЕНОЛОГИЯТА</span></span></p> <p> </p> <p> </p> <p><span style="color:#000000;"><span style=""><span style="font-family:calibri, sans-serif;">КРАТКО ИЗЛОЖЕНИЕ НА ФРЕНОЛОГИЯТА ОТ УЧИТЕЛЯ, ПУБЛИКУВАНО В СП. РОДИНА ГОДИНА III, КН. 1, 3, 6,7 ОТ 1901 Г. И КН. 2 И 3 1902 Г</span></span></span></p> <p> </p> <p style="margin-left:1pt;"><span style="color:#000000;"><span style="">Човешкият мозък е организирана облопродълговата маса, образувана от меко вещество, което запълва празнината на черепа. Една линия, теглена направо от външния ъгъл на кое и да е око назад през отвърстието на окото и продължена в това направление до задната част на главата, ще определи в действителност неговия долен предел.Той е съставен от две различни вещества, едно бяло или коренно мозъчно вещество, което е влакнесто или набраздено в тъканта си, и друго сиво или пепеляво вещество, което е зърнесто и влиза главно в състава на коровото или огънато вещество на мозъка. Повърхнината на мозъка е разположена в гънки по такъв начин, както би ни се представило, ако се вземеше едно парче платно от няколко квадратни метра и се набереше да заеме само един квадратен метър повърхнина. Тази наредба на мозъчните гънки (конволути) вижда се да е предназначена да представи на сивото вещество по- голямо разширение на повърхността му, тъй като то обвива всецяло бялото мозъчно вещество и облича гънките му навсякъде с равномерна дебелина. Някои гънки на набраздената мозъчна повърхнина имат по три пласта от сивото вещество, но обикновено се срещат само два. В окото на орела нервната повърхнина на ретината (или очната мрежица) е надиплена на гънки отгоре, за да даде по-голяма интензивност или сила на зрението; при животните с обикновено зрение тя представлява проста изпъкналост.</span></span></p> <p style="margin-left:1pt;"> </p> <p style="margin-left:1pt;"><span style="color:#000000;"><span style="">В човека, който притежава най-високата степен на интелигентност, гънките на мозъка са твърде многобройни, но като слизаме по стълбата на съществата, те започват да се намаляват по численост и вид, докато в най-нисшите разреди те съвършено се изгубват. Даже измежду индивидите на човешката раса, ако и да са наредени върху един и същ общ план, намират се големи различия в числеността и дълбочината на тези гънки и в количеството на сивото вещество, и това различие се оказва да съществува и съответства със степента на интелигентността. От факта, че размерът на сивото вещество носи общо отношение спрямо проявената интелигентност, предполага се, че тази част на мозъка е особено заета в упражнение и произвеждане на мисълта, докато пък бялото мозъчно вещество служи главно като посредник или среда за съобщения.</span></span></p> <p style="margin-left:1pt;"> </p> <p style="margin-left:1pt;"><span style="color:#000000;"><span style="">Голям и малък мозък. Масата на мозъка е съставена от две главни части, наречени церебрум и серебелум,или голям мозък и малък мозък, които в пълно развитата глава се различават по размера си и се отнасят един към друг, както 1:8 или с други думи казано, малкият мозък съставлява една осма част от величината на големия. Малкият мозък е поставен направо отдолу под задната част на големия и е отделен от него с една яка ципа, която произлиза от дура матер, външната обвивка на мозъка - тази ципа е наречена тенториум. В някои животни тези две части на мозъка са разделени с една тънка костна пластинка. Малкият мозък е разделен на полушарие и лобове, но не е надиплен на гънки както големия. Обаче неговата повърхност е напрече- на с много закривени браздички, които се различават по размера на дълбочината си.</span></span></p> <p style="margin-left:1pt;"> </p> <p style="margin-left:1pt;"><span style="color:#000000;"><span style="">Големият и малкият мозък, както и другите мозъчни части, са свързани с Варолиевия мост - една широка маса от влакна, размесени със сиво вещество, което лежи отдолу и помежду полушарията, и непосредствено над медула облонгата или продълговатия мозък, наречен столица на гръбначния стълб. От продълговатия мозък, като радиален център или изходна точка, мозъчните влакна или фибри излизат и започват да се разклоняват към всички части на главния мозък. Затова тази част на нервния организъм се счита изобщо като съобщителна среда между тялото и мозъка.</span></span></p> <p style="margin-left:1pt;"> </p> <p style="margin-left:1pt;"><span style="color:#000000;"><span style="">Мозъчните полушария. Големият или главният мозък е разделен на две главни части, наречени дясно и ляво полушарие, отделени чрез една дълбока бразда, образувана от процесус фалциформис - един сърпообразен израстък, проточен от ципестия слой, който обвива вътрешното лице на черепа. Този проточен израстък се спуща надолу около две трети от дълбочината на мозъка и преминава през цялата му дължина. Полушарията на големия мозък са съединени централно чрез корпус калозум - един дебел и набит слой от прекръстосани влакна, които проникват във веществото на полушарията и ги свързват. Предната връзка на съчетанието, една малка и валчеста корда от бели влакна, ги свързва отпред; също и подирната връзка, подобна такава корда, ги свързва отподир.</span></span></p> <p style="margin-left:1pt;"> </p> <p style="margin-left:1pt;"><span style="color:#000000;"><span style="">Сър Чарлз Бел казва: Това, което забелязваме от едната страна на мозъка има съответстваща част и от другата, и пълно подобие и симетрия е спазена във всичките деления на мозъчните страни. И тъй, ако приемем доказателствата на анатомията, трябва да допуснем, че както нервите са двойни и органите на външните чувства двойни, така и мозъкът е двоен и всяко впечатление, съобщено на мозъка, се предава и на двете му страни, и всичките действия трябва да се извършват едновременно и от двете полушария." Сър Чарлз Бел поддържа, че има обща прилика между двете полушария, но не и точна симетрия. Професор Хенри Грей в своя завършен труд върху анатомията казва: В детето при раждане, преди пробуждане на умствените му способности, гънките на мозъка представляват твърде просто нареждане - само няколко вглъбнатини и възвишения. Каквито различия тогава и да съществуват в мозъците на разните човеци, могат да се отдадат на тяхното развитие и степента на тяхното дарование. И отсъствието на пълна симетрия между двете мозъчни полушария на напълно развития мозък може да се припише на по-голямото участие в упражнението, което органите на едното полушарие, обикновено лявото, заемат в ежедневния живот на човека.</span></span></p> <p style="margin-left:1pt;"> </p> <p style="margin-left:1pt;"><span style="color:#000000;"><span style="">___________________</span></span></p> <p><span style="color:#000000;"><span style="">Остарели и чужди думи</span></span></p> <p> </p> <p style="margin-left:1pt;"><span style="color:#000000;"><span style="">Дура матер (лат.) - твърда обвивка на главния мозък.</span></span></p> <p style="margin-left:1pt;"><span style="color:#000000;"><span style="">Конволути (лат.) - сложни навивки, преплетени на кълбо маси.</span></span></p> <p style="margin-left:1pt;"><span style="color:#000000;"><span style="">Корпус калозум (лат.) - мазолесто тяло.</span></span></p> <p style="margin-left:1pt;"><span style="color:#000000;"><span style="">Медула облонгата (лат.) - продълговат мозък.</span></span></p> <p style="margin-left:1pt;"> </p> <p style="margin-left:1pt;"><a target="_blank" href='http://petardanov.info/Knigi/Vestnik_Bratski_Jivot/br_jivot_018.pdf' class='bbc_url' title='Външен линк' rel='nofollow external'><span style="">/източник/</span></a></p> <br />


, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА



НАГОРЕ